Якщо розглядати самокати для дорослих, їх можна розділити на класичні (міські), трюкові і позашляхові (чи велокати). До окремої категорії належать моделі з електроприводом. Спочатку варто визначитися з типом транспортного засобу, адже від цього залежать головні критерії вибору.

Який самокат вам потрібний?

Вид підходящого транспортного засобу, звичайно ж, залежить від мети та основних сценаріїв його застосування. Якщо вам потрібна модель для прогулянок у парку, комфортного переміщення відносно рівним асфальтованим покриттям або тротуарною плиткою, у тому числі для поїздок на роботу і додому, то найкращий вибір — міський, він же класичний самокат. Його відрізняють середні за висотою, але в міру широкі колеса, дуже вузьке кермо (зазвичай до 35 см). Тут також вітається наявність амортизації та складаної конструкції.

Для міського самокату чи не найголовнішим критерієм вибору є продумана ергономіка, про що ми ще поговоримо докладніше.

Міський самокат – класика для прогулянок, поїздок на роботу чи навчання.

Якщо ви шанувальник екстриму та спортивної їзди, то оптимальний вибір – трюкова модель. Ще придивитися саме до таких самокат варто тим, хто цінує високу надійність, довговічність і невибагливість в обслуговуванні, адже якщо виріб «переживе» стрибки і їзду по поручням, то інтенсивна повсякденна експлуатація також не повинна стати проблемою.

Трюкові транспортні засоби виконані в лаконічному дизайні, передбачають широке кермо, цільну раму та досить маленькі колеса (зазвичай до 12.5 см у діаметрі), адже скейт-парки та гоночні траси мають ідеально рівне дорожнє покриття. Ще однією характерною особливістю цих транспортних засобів є легкість на тлі міських аналогів. А головний критерій вибору подібних самокатів, звісно, надійність.

Трюковий самокат здатний витримати строгі вуличні випробування.

До окремої категорії відносять позашляхові моделі або дьорт-самокати. Окремими представниками цього сімейства виступають велокати (велосамокати). Це транспорт для пересіченої місцевості, їзди поза асфальтованими дорогами. До характерних особливостей даних моделей належать дійсно великі, переважно надувні колеса, що забезпечують високу прохідність. Такі самокати відчутно важчі і громіздкіші, що робить їх не дуже підходящими для стисненого міського середовища та для трюкового катання.

Деякі моделі складно віднести до якоїсь однієї категорії, причому й самі виробники позиціонують їх як універсальні. Але це здебільшого маркетингові запевнення. На практиці потрібно обирати «шашечки чи їхати». Так, гарний міський самокат сьогодні майже обов'язково має складану конструкцію, а трюковий — тільки цільну, адже це гарантія підвищеної надійності (міцності на злам).

Звичайний чи електросамокат?

Порівнювати ці два види транспорту один з одним не завжди коректно. Так, якщо ви хочете відмовитися від автомобіля у місті, то подібна дилема можлива. Здається, треба просто зрозуміти, що екологічніше – електросамокат, батарею якого потрібно заряджати, а потім правильно утилізувати, або традиційна версія без двигуна. Однозначно відповісти на це питання справді складно.

Електросамокат концептуально відрізняється від звичайного, хоча конструкції в них схожі.

Здається, що звичайний самокат ніяк не шкодить довкіллю. Але в скептиків завжди знайдуться свої аргументи. Так, використання цього транспорту забиратиме у райдера чимало енергії, а для її компенсації доведеться більше їсти. Щоб ви змогли купити продукти в потрібній кількості в магазині, постачальники все ще використовують вантажний автотранспорт із двигунами внутрішнього згоряння. І подібну демагогію можна продовжувати й надалі.

Загалом самокат і електросамокат — хоч конструктивно і схожі, але за цільовим призначенням дуже різні. Перші — це про активне проведення часу, витрати калорій, прагнення хоч якось боротися з сидячим способом життя. Електротранспорт – про комфорт, мобільність, а також швидке переміщення з точки A в точку B, причому без спітнілого одягу. І, наприклад, для офісної роботи (де немає душа) останній аргумент дуже важливий.

На практиці частіше доводиться вибирати між засобами для активного відпочинку (велосипедами, звичайними самокатами та скейтбордами) та різними видами електротранспорту (гіробордами, моноколесами та електросамокатами).

Потрібна рухова активність та енерговитрати? Вам підійде традиційний самокат, а основними критеріями його вибору стануть:

  • правильне співвідношення габаритів та характеристик зі своєю антропометрією;
  • підбір коліс;
  • загальна ергономіка (наявність складаної конструкції, загальна вага, наявність підніжки, фари тощо);
  • фактори надійності;
  • додаткові моменти (корисні функції, виробник тощо)

Якщо ви зупинилися саме на самокаті з електричним приводом, то перш за все потрібно визначитися з критеріями, що залежать від двигуна і акумулятора, що використовується, а саме:

  • потужністю двигуна;
  • максимальною швидкістю їзди;
  • запасом ходу від одного заряду акумуляторної батареї (АКБ);
  • наявністю додаткових функцій, на кшталт рекуперації чи круїз-контролю;
  • можливістю вилучення акумулятора для зарядки (якщо АКБ не знімна, то потрібно переміщати самокат ближче до розетки в офісі/квартирі або застосовувати подовжувачі).

Як тільки ці критерії визначені, то і більшість рекомендацій щодо вибору звичайних самокатів будуть дуже актуальними. Вище ми їх перерахували коротко, а далі пройдемося докладніше.

Антропометрія користувача та оптимальні параметри самокату

Максимальне навантаження

Починати вибір варто з найбільш очевидних моментів, а саме співвідношення вашої ваги та максимального навантаження, на яке розрахований транспортний засіб. Дорослі моделі зазвичай витримують від 60 до 120 кг. Рекомендується вибирати із запасом, тому якщо ви зараз важите близько 70 кг, то краще придивлятися до самокатів, розрахованих на 81-100 кг або навіть більше 100 кг. В останньому випадку можна не боятися покататися і разом із дитиною.

Довжина та ширина деки

Зручність їзди залежить від розмірів деки — платформи для ніг. Важливе значення має і її довжина, і ширина. Логічно, що дівчатам, як правило, буде зручно і на досить маленькій деці, чого не сказати про чоловіків з великим розміром ноги. Крім того, велике взуття також забиратиме вільний простір.

Не всі звертають увагу на розмір деки, хоч це важливий момент при їзді.

Більшість виробників вказує розмір деки для своїх моделей. Оптимальним значенням довжини платформи для дорослих вважається діапазон від 40 до 50 см, а ширини — 13+ см. Зрідка пропонується навіть такий параметр, як футспейс, тобто призначений для стоп вільний простір за довжиною. Ось його можна безпосередньо порівнювати з розміром своїх ніг у см.

Довга дека «прийме» несучу ногу і більшу частину поштовхової. При цьому п'ята може перебувати над ножним гальмом, що досить зручно і навіть безпечно. Саме такі платформи зазвичай у електросамокатів, де потрібно відштовхуватися тільки при старті руху. Ще варто враховувати, що довга дека залишає можливість дорослому кататися разом з дитиною, але обтяжує самокат, знижуючи його загальну ергономічність.

Середня за довжиною, але широка платформа дає змогу поштовхову ногу ставити не за, а поруч із несучою. На коротких чи досить вузьких деках такої зручності немає. Поштовхова нога залишатиметься на вазі, що підвищує навантаження, а для новачків дещо ускладнює утримання рівноваги.

Висота самокату

Від висоти керма (і самокату в цілому) прямо залежить зручність та загальне задоволення від їзди. Оптимальним варіантом вважається позиція ручок вище поясу і нижче пупка дорослого користувача. Щоправда, навіть ця рекомендація не є істиною в останній інстанції, адже все дуже індивідуально: шанувальникам стрітового катання подобається, коли кермо вище, а парковим райдерам — нижче. Тут головне, щоб під час їзди не було дискомфорту в руках та попереку. Нюанс у тому, що такі неприємні відчуття можуть з'явитися не відразу, а за кілька днів катання.

Дуже зручно, коли модель передбачає регулювання керма за висотою, тоді підібрати оптимальне положення під себе буде не складно. Це також корисна опція у тому разі, якщо самокатом користуються кілька людей.

Регулювання керма за висотою дасть можливість комфортно користуватися ним і дитині, і дорослому.

Припустимо, трюкові моделі подібних регулювань не передбачають. Відповідно, спочатку важливо правильно підібрати висоту керма під свій зріст. Не всі виробники вказують саме розмір кермової стійки, тому орієнтуватися доведеться на загальну висоту самоката. Її можна підібрати виходячи зі зросту райдера за такою таблицею:

Зріст користувача, см Висота самокату, см
від 140 до 150 72-78
до 155 80
до 160 82
до 165 84
до 170 87
до 175 89
до 180 92
від 185 94+

Це досить стандартизований підхід, і, наприклад, на велосамокати не поширюється. Серйозні відхилення можливі й у володарів дуже довгих чи коротких ніг (так само і з довжиною рук). Для більш точних результатів, звичайно, потрібна безпосередня перевірка перед покупкою. Але також допустимо провести і віддалену «примірку»:

  • вимірюємо відстань від підлоги до свого стегна і до пупка;
  • саме в цьому інтервалі має бути висота кермової стійки;
  • якщо цього значення виробник не дає, то з висоти самокату віднімаємо 20-25 см (для маленьких коліс менше, а для великих – більше). Отриману довжину порівнюємо зі своєю антропометрією.

Як правильно підібрати колеса самокату?

Основні характеристики їзди залежать від коліс. Насамперед потрібно правильно підібрати їх розмір (діаметр), але ще має значення матеріал їх виготовлення, його жорсткість.

Діаметр коліс

Найчастіше розмір переднього та заднього колеса у самокатів не відрізняється, винятком є хіба що велокати та деякі позашляхові версії. У дорослих моделях діаметр коливається від 10 до 25+ см. Є прямий зв'язок між типом транспортного засобу та величиною коліс. Найдрібніші зазвичай у трюкових, середні у міських, найбільші у тих, що призначені для бездоріжжя.

Зв'язок діаметра та їздових характеристик самокату:

  • невеликий розмір покращує маневреність і сприяє легкому старту руху;
  • великі колеса дають можливість сильніше розігнатися і краще тримають швидкість, але частково обтяжують самокат (розганяти його складніше);
  • збільшений діаметр краще підходить для нерівних покриттів та бездоріжжя.
Зв'язок діаметра коліс зі швидкістю їзди та інтенсивністю розгону.

Зазвичай дрібні колеса не так сильно зношуються, тобто рідше потребують обслуговування або заміни.

Які колеса мають бути на трюкових самокатах?

На цих моделях зазвичай використовуються найдрібніші колеса діаметром від 10 до 12.5 см. Частково це обумовлено необхідністю полегшення конструкції та підвищення загальної надійності.

Колесо для електросамокату: який тип та розмір вибрати

У електричних моделей є великий розкид діаметра покришок. Відштовхуватись рекомендується від того, де ви плануєте експлуатувати транспорт. Для комфортної міської їзди підходять колеса від 15 до 20 см. Якщо транспортний засіб буде застосовуватися в умовах бездоріжжя, краще розглядати електросамокати з діаметром покришок від 25 см. Для такого сценарію також вітаються досить широкі покришки, які підвищують стійкість на піску, ґрунті, снігу та іншому непростому рельєфі.

Рекомендації щодо матеріалу виготовлення та жорсткості коліс наведені нижче.

З чого роблять колеса?

Дорослі самокати передбачають такі колеса:

  • з поліуретану. Вони тихі, надійні та довговічні, забезпечують гарне зчеплення та стерпну амортизацію, а крім того – відносно недорого коштують. Поліуретанові колеса сьогодні використовуються у 95% звичайних самокатів;
  • надувні. Нагадують ті, що застосовуються у велосипедах. Ці колеса забезпечують відмінну амортизацію та прохідність, але потребують обслуговування (підкачування, ремонту при проколах). Найчастіше застосовуються в електросамокатах;
  • гумові, суцільні. Вони схожі на поліуретанові, виграючи у них за комфортом їзди, але поступаючись за надійністю, вагою та готовністю до стрибків температур. Суцільні гумові колеса не такі поширені, зрідка зустрічаються у звичайних самокатах, і трохи частіше – у моделях на електротязі.
Поліуретанові колеса зустрічаються в самокатах найчастіше.

Дитячі самокати, на відміну від дорослих, також можуть передбачати пластикові або силіконові колеса.

Жорсткість коліс

Додатковим критерієм під час вибору самоката може бути жорсткість коліс. Цей показник вказують не всі виробники. Від нього залежить м'якість або твердість покришки і, відповідно, ступінь її опору механічним впливам на дорозі. Ось кілька рекомендацій щодо вибору жорсткості коліс:

  • м'які колеса (значення менше 80A) комфортні і маневрені, але сильніше схильні до зносу;
  • оптимальний варіант для міських умов: жорсткість 82A;
  • універсальні колеса 84A, їх можна використовувати і для прогулянок, і для трюкової їзди;
  • варіанти твердості від 85A є ознакою трюкового самокату;
  • значення вище 88A говорить про високу твердість покришок та ймовірність сильної віддачі в кермову колонку. Такі колеса в ідеалі мають доповнюватися амортизаційною системою.

Ергономічність – ключові фактори для міських самокатів

Максимальне навантаження та висота керма, розмір та матеріал коліс – це універсальні та першорядні критерії вибору будь-якого самокату. Для міських моделей дуже важливі параметри ергономіки. Напевно, головний із них — наявність складаної конструкції. Вона дає можливість привести кермову стійку до платформи, а загальні габарити виробу стають відчутно компактнішими, що зручно при зберіганні вдома та транспортуванні — в автомобілі, автобусі, поїзді, та й просто в руці, коли потрібно занести засіб пересування в офіс або квартиру.

Складана конструкція зустрічається у міських звичайних та електросамокатів.

До інших факторів, що підвищують ергономічність самокату належить:

  • невелика маса. Найлегші дорослі моделі важать менше 3 кг, хоча оптимальнішим рішенням з точки зору надійності будуть версії від 5 кг. Самокати з електромотором відчутно важчі, адже передбачають двигун та акумуляторну батарею: їхня маса зазвичай стартує з 10-12 кг;
  • підніжка, яка дає змогу поставити транспорт вертикально та попереджає його випадкове падіння;
  • ручне гальмо;
  • присутність фари, що висвітлює дорогу у темряві та підвищує помітність транспортного засобу для інших учасників руху.

Надійність – найголовніше для трюкових моделей і не тільки

Стосовно трюкових самокат найбільш значущими є фактори надійності. Хоча міцна і стійка до негативних впливів модель потрібна не тільки трюкачам, а всім, хто планує довго користуватися моделлю, любить часто і інтенсивно кататися, віддає перевагу агресивному стилю їзди (швидкий, різкий тощо). На надійність прямо і опосередковано впливають використовувані підшипники, система компресії та вид хомута.

Чим відрізняється ABEC 5 від ABEC 7, і ABEC 9, і ABEC 11?

У сучасних самокатах застосовуються різні за рівнем точності виготовлення підшипники, а їх клас визначається школою асоціації ABEC. Цей параметр впливає на допуски та відхилення за розмірами під час виготовлення. Чим вищий клас, тим відповідальніший і складніший виробничий процес, вища трудомісткість і ціна, а також крутіша загальна якість готової деталі. На масовому ринку найчастіше використовуються підшипники, починаючи від класу ABEC 5. А еталонні характеристики дає продукція ABEC 9 та 11, яка має максимальну надпрецизійну точність.

Не зовсім правильно вважати, що висококласні підшипники забезпечують максимальну швидкість їзди. Насправді вони дають триваліший рух за інерцією. Тобто підшипники ABEC 9 і 11 краще зберігають розвинену райдером швидкість, тобто дають відмінний «накат».

Важливо! Шкала ABEC не регламентує такі важливі критерії, як матеріал виготовлення підшипників, їх твердість, навантаження, що витримуються, швидкість обертання. Тобто максимальний клас не гарантує еталонної довговічності, багато що залежить, наприклад, від виробника підшипника. Хоча загалом вищі вимоги до виготовлення ABEC 9 і 11 виступають непрямим підтвердженням надійності, стійкості та міцності (але часто також підвищують роль правильного обслуговування).

Гарні підшипники – це клас ABEC від 5 і вище,
але просто обертаючи колесо їхню якість не визначити.

Який клас підшипників кращий для самокату?

Для міської прогулянкової їзди достатньо класу ABEC 5 або 7. Для швидкісного катання краще вибирати підшипники з вищою точністю. Для трюків їхній клас не дуже важливий, вважається, що тут можна обійтися навіть відносно низькокласними рішеннями ABEC 3. Вони добре справляються з ударним навантаженням і не потребуватимуть частого обслуговування.

Крім того любителям і райдерам-початківцям рекомендується розглядати самокати з ABEC 7 або 5. А ось вимогливим професіоналам, які досконально знають, як доглядати за своїм транспортним засобом і підшипниками, можна вибирати моделі з ABEC 9 і вище.

Системи компресії (важливо для трюкових моделей)

Головні системи компресії сьогодні SCS, HIC та IHC, ICS.

Надійність трюкових самокатів прямо залежить і від системи компресії, що застосовується, тобто набору деталей, які забезпечують кріплення керма в так званій кермовій склянці (або просто кермовій). Видимою його частиною виступає хомут, що передбачає від 2 до 5 болтів (як правило, чим їх більше, тим міцніша фіксація), але в цілому вся ця конструкція дещо складніша.

Виділяють кілька поширених систем компресії, а саме найбільш надійну SCS, збалансовані HIC та IHC, а також полегшену ICS. Остання є злегка покращеною версією найпростішої різьбової фіксації керма у склянці. Докладніше про види компресії та їхні конструктивні особливості розказано в нашому матеріалі «Як вибрати надійний трюковий самокат або все, що потрібно знати про системи компресії».

На завершення про бренди

Виробників, які випускають самокати для дорослих, сьогодні дуже багато. До одночасно популярних, дуже надійних і якісних можна віднести бренди Micro, Razor та Globber, а також Ethic та Triad. Перша трійця досить давно є на ринку самокатів, застосовує як цікаві запатентовані технології, що покращують ергономіку транспортних засобів, так і просто якісні матеріали та деталі, у тому числі надійні підшипники, системи компресії тощо.