Діагональ
Розмір матриці монітора по діагоналі в дюймах.
Даний параметр є одним з найважливіших для будь-якого екрану — він визначає загальний розмір робочої області. Загалом вважається, що більш великі монітори більш комфортні: великий екран дає змогу бачити великий фрагмент тексту, зображення тощо без необхідності прокручувати «картинку». З іншого боку, діагональ безпосередньо впливає на габарити, вагу і вартість монітора. Крім того, варто пам'ятати, що екрани з однаковою діагоналлю можуть мати різне співвідношення сторін і різну спеціалізацію: так, широкоформатні моделі зручні для ігор і перегляду фільмів, а для роботи з документами краще підходять класичні
рішення 4:3 або 5:4.
Зараз на ринку представлені монітори різної діагоналі, серед них найбільш популярні:
19-20",
22",
23 – 24",
25 – 26",
27 – 28",
29 – 30",
32",
34" і
більше.
Розмір пікселя
Розмір однієї точки (пікселя) на екрані монітора. Цей параметр пов'язаний з максимальною роздільною здатністю монітора та його розміром по діагоналі— чим вище роздільна здатність, тим менше розмір пікселя (при незмінній діагоналі) і навпаки, чим більше діагональ, тим більше розмір одного пікселя (при незмінному роздільній здатності). Чим менше розмір одного пікселя — тим більш чітке зображення буде виводити монітор, тим менше буде помітна його зернистість, що особливо важливо на великих моніторах. З іншого боку, малий розмір пікселя створює дискомфорт під час роботи з дрібними деталями і текстом — в основному це стосується моніторів з невеликою діагоналлю.
Частота розгортки (верт.)
Частота вертикальної розгортки, підтримувана монітором.
Першопочатково термін «частота розгортки» використовувався в характеристиках ЕПТ-моніторів, які працюють з аналоговим сигналом. За традицією його продовжують застосовувати і для РК-матриць, однак для таких екранів частота розгортки — це фактично частота зміни кадрів. Детальніше про частоту кадрів див. вище; тут же відзначимо, що в даному випадку не вказується максимальна частота, а діапазон частот, підтримуваних монітором — від мінімальної до максимальної. Це дозволяє оцінити сумісність з певними відеокартами і режимами роботи: частота кадрів відеосигналу повинна відповідати частоті кадрів монітора (або хоча б бути кратною їй), інакше можливі посмикування і інші неприємні явища.
Варто відзначити, що монітор зазвичай не підтримує будь-яку частоту розгортки з наведеного в характеристиках діапазону, а тільки певні стандартні значення — наприклад, 50 Гц, 60 Гц і 75 Гц для моделі 50 – 75 Гц.
Частота розгортки (гор.)
Частота горизонтальної розгортки зображення на екрані монітора.
Цей параметр був актуальний для ЕПТ-моніторів, у яких зображення формувалося через електронний промінь, який «пробігав» кожен окремий рядок на екрані й підсвічував пікселі. Частота горизонтальної розгортки описувала кількість промальованих за секунду рядків. Однак сучасні РК-матриці використовують не розгортку, а повнокадрове зображення. Тому нині цей параметр у моніторах наводиться рідко, і описує він максимальну частоту горизонтальної розгортки в аналоговому відеосигналі (наприклад, через інтерфейс VGA), з яким може нормально працювати екран.
Яскравість
Максимальна яскравість, забезпечувана екраном монітора.
Вибирати
монітор з високою яскравістю варто насамперед у тому разі, якщо пристрій планується використовувати при яскравому зовнішньому освітленні — наприклад, якщо на робоче місце потрапляє сонячне світло. Тьмяне зображення може бути «приглушене» таким освітленням, що зробить роботу некомфортною. В інших же умовах висока яскравість екрану сильно стомлює очі.
Більшість сучасних моніторів видає близько 200 – 400 кд/м2 — цього зазвичай цілком достатньо навіть на сонці. Втім, зустрічаються і більш високі значення: наприклад, в РК-панелях (див. «Тип») яскравість може доходити до декількох тисяч кд/м2. Це необхідно з урахуванням специфіки подібних пристроїв — зображення повинно бути добре помітне з великої відстані.
Колірне охоплення (NTSC)
Охват монітора по колірній моделі NTSC.
Будь охват вказується у відсотках, однак не щодо всього різноманіття видимих кольорів, а щодо умовного простору (колірної моделі). Це пов'язано з тим, що жоден сучасний екран не здатний відобразити всі видимі людиною кольору. Тим не менш, чим більше колірне охоплення — тим ширше можливості монітора, тим якісніше виходить його перенесення кольорів.
Конкретно ж NTSC являє собою одну з перших кольорових моделей, створених ще в 1953 році з появою кольорового телебачення. Вона не застосовується при виробництві сучасних моніторів, однак часто використовується для їх опису та порівняння. NTSC охоплює більший діапазон кольорів, ніж стандартно застосовувана в комп'ютерній техніці sRGB: наприклад, охоплення всього в 85 % по NTSC дає близько 110% sRGB. Так що колірне охоплення по даній моделі зазвичай наводиться в рекламних цілях — як підтвердження високого класу монітора; дуже хорошим показником в таких випадках вважається
75 % і більше.
Колірне охоплення (sRGB)
Колірне охоплення монітора за колірною моделлю по sRGB.
Будь-яке колірне охоплення вказується у відсотках, проте не щодо всього різноманіття видимих кольорів, а щодо умовного колірного простору (колірної моделі). Це з тим, що жоден сучасний екран неспроможний відобразити всі видимі людиною кольори. Тим не менш, чим більше колірне охоплення - тим ширші можливості монітора, тим якісніше виходить його перенесення кольорів.
В наш час sRGB фактично є стандартною моделлю кольорів, прийнятої для комп'ютерної техніки; саме її використовують при розробці та виробництві більшості відеокарт. Для телебачення використовується аналогічний за параметрами стандарт Rec. 709. За діапазоном кольорів ці моделі ідентичні, і відсоток охоплення з них виходить однаковим. У найбільш просунутих моніторах він може
досягати і навіть перевищувати 100% ; саме такі значення вважаються необхідними висококласних екранів, зокрема. професійні.
Колірне охоплення (Adobe RGB)
Охват монітора по колірній моделі Adobe RGB.
Будь охват вказується у відсотках, однак не щодо всього різноманіття видимих кольорів, а щодо умовного простору (колірної моделі). Це пов'язано з тим, що жоден сучасний екран не здатний відобразити всі видимі людиною кольору. Тим не менш, чим більше колірне охоплення — тим ширше можливості монітора, тим якісніше виходить його перенесення кольорів.
Конкретно ж колірна модель Adobe RGB була першопочатково розроблена для застосування в пресі; охоплюваний нею діапазон кольорів відповідає можливостям професійного поліграфічного обладнання. Відповідно, підтримка цієї моделі і широке колірне охоплення по ній важливі насамперед в тому випадку, якщо монітор використовується в дизайні і верстці висококласної друкованої продукції. У найбільш прогресивних екранах цей показник може становити
99 % і навіть більше. При цьому зазначимо, що Adobe RGB ширше популярної sRGB, і цифри у відсотках у даній моделі виходять менше: наприклад, 99 % по RGB нерідко дає всього лише близько 87 % Adobe RGB.
Колірне охоплення (DCI P3)
Охват монітора по колірній моделі DCI P3.
Будь охват вказується у відсотках, однак не щодо всього різноманіття видимих кольорів, а щодо умовного простору (колірної моделі). Це пов'язано з тим, що жоден сучасний екран не здатний відобразити всі видимі людиною кольору. Тим не менш, чим більше колірне охоплення — тим ширше можливості монітора, тим якісніше виходить його перенесення кольорів.
DCI P3 являє собою професійну колірну модель, яка застосовується в основному в цифрових кінотеатрах. Вона помітно ширше стандартної sRGB, завдяки чому дає більш якісні та достовірні кольору. Відповідно, і значення у відсотках виходять менше — наприклад, 115 % охоплення sRGB відповідають приблизно 90 % охоплення DCI P3; у найбільш прогресивних сучасних моніторах охоплення за цим стандартом становить
98 – 100 % . Водночас підтримка DCI-P3 обходиться недешево, а тому вона зустрічається переважно у висококласних моніторах професійного та ігрового призначення.