Перш ніж перейти до вибору та купівлі світлофільтра, давайте розберемося з типами цих виробів і основними прийомами їх використання. Почнемо з тих, що повинні бути на кожному об'єктиві в будь (практично кожний, якщо бути абсолютно точними) знімальної ситуації.

Захисні світлофільтри

Головне завдання захисних світлофільтрів – захист передньої лінзи об'єктива від несприятливих впливів зовнішнього середовища: подряпин, пилу, рідин і т. ін. В критичних ситуаціях (падіння, удар) захисний світлофільтр здатний врятувати об'єктив, нехай і ціною свого «життя».

Єдиний критерій при виборі захисного світлофільтра – мінімальний вплив на зображення. Перевірити якість досить просто: встановіть камеру на міцний штатив, зробіть тестові кадри статичної сцени при незмінних умовах освітлення зі світлофільтром і без нього. Потім відкрийте файли в графічному редакторі, який підтримує шари, різні режими накладення та рівні (Levels). Помістіть на шарі знімок зі світлофільтром над знімком без світлофільтра і виберіть режим накладення Різниця (Difference), якщо під час зйомки камера все-таки змістилася, вирівняйте зображення. В ідеалі повинна вийти абсолютно чорна картинка, яка свідчить про те, що різниці між знімками немає. Потім підсильте відмінності інструментом Рівні (Levels). Здебільшого з'являється кольоровий шум. Це нормально, оскільки ідеального повторення двох кадрів однією камерою бути не може – змінюється напруга живлення, температура матриці і т. д. Однак якщо ви помітите превалюючий колір шуму або навіть контури об'єктив, такий світлофільтр краще не використовувати. Він дає або паразитне забарвлення, або, що ще гірше – спотворення.

Захисний світлофільтр не повинен впливати на що проходить крізь нього світло. Його головне завдання – захист об'єктива від пошкоджень.

Променевої світлофільтр використовується для створення на знімках видимих променів, що розходяться від джерел світла
(фото зліва — з використанням фільтра, праворуч — без нього)

Утрафиолетовые світлофільтри

На відміну від «класичних» захисних світлофільтрів, ультрафіолетові впливають на що проходить крізь них світло, блокуючи його высокоэнергетическую ультрафіолетову складову. Дуже часто саме їх купують з міркувань економії коштів. Виходить рішення «2-в-1». Якщо ви не знімаєте при штучному ультрафіолетовому освітленні модифікованої камерою, такий крок цілком виправданий.

Ультрфиолетовые світлофільтри незамінні при зйомках в горах і на морі, де частка невидимого оку короткохвильового випромінювання більше звичайного (через меншого поглинання її атмосферою і перевідбиттів). Хоча ми практично не помічаємо ультрафіолетове випромінювання, матриця цифрової камери оцифровує його, що призводить до появи неприємного холодного відтінку, і зниження загальної контрастності (ефект димки).

Поляризаційний світлофільтр (фото зверху) прибирає відбиття від
неметалевих предметів, насамперед – скла

Поляризаційні світлофільтри

Детальне пояснення принципів роботи поляризаційного світлофільтра виходить за рамки завдань цього матеріалу. Є два поширених сценарію використання у фотографії поляризації світла і один рідкісний.

По-перше, поляризаційний світлофільтр незамінний під час зйомки пейзажів. Він дозволяє підвищити насиченість синіх ділянок неба і підвищує контрастність хмар, роблячи їх об'ємними, «драматичними». Як бонус ви отримаєте деяке зменшення холодного відтінку, що робить кадр приємнішими для сприйняття.

По-друге, поляризаційний фільтр прибирає відбиття від неметалевих предметів, насамперед – скла. В результаті об'єкти за ними, наприклад, за вітринами, видно значно краще, або відображення навколишнього світу не відволікають від об'єкта зйомки.

Поляризаційний світлофільтр також прибирає частина відблисків з води, роблячи її поверхня фактурної.

Рідкісний сценарій використання поляризаційних світлофільтрів – створення ефектів. Спробуйте сфотографувати об'єкт з прозорого пластику, наприклад, лінійку, і ви побачите дивовижні кольорові переливи.

Розрізняють циркулярні (кругові) і лінійні поляризаційні фільтри. Перші – єдиний вибір для власників дзеркальних фотоапаратів. Річ у тім, що при використанні лінійних електроніка камери буде помилятися при вимірі освітленості сцени, оскільки дзеркало або призма також поляризують світло. Помилка залежить від взаємного розташування площин поляризації і досягає двох ступенів експозиції. І циркулярні та лінійні поляризаційні світлофільтри випускаються як в круглому, та й в квадратному виконанні, тип поляризатора не пов'язаний з формою, це – особливість конструкції.

Також Поляризаційний світлофільтр незамінний під час зйомки пейзажів (фото зліва — з використанням фільтра, праворуч — без нього)

Поляризаційний світлофільтр протипоказаний об'єктивам, у яких при наведенні на різкість обертається передній елемент з різьбленням для нагвинчування світлофільтрів. Такі, на щастя, зустрічаються досить рідко. Річ у тім, що результат дії поляризаційного світлофільтра залежить від його орієнтації відносно оптичної осі об'єктива. Перед зйомкою світлофільтр обертають до отримання бажаного ефекту. Якщо подальша наводка на різкість поверне світлофільтр, доведеться обертати його знову.

Нейтральні світлофільтри

Нейтральні світлофільтри однаково (насправді – майже однаково) впливають на всі кольори в спектрі, знижуючи загальну кількість світла, що надходить в об'єктив.

Навіщо це потрібно? Є дві відповіді. По-перше, нейтральний світлофільтр дозволяє встановити досить тривалу витримку, щоб при яскравому денному освітленні отримати розмиття рухомих об'єктив, передусім – поточної води в пейзажі.

Приклад використання нейтрального світлофільтра на фото знизу,
фото зверху створено без фільтрів

По-друге, нейтральний світлофільтр дає можливість знімати при відкритих діафрагмах в умовах дуже інтенсивної освітленості сцени, наприклад, для портретів на пленері. Відкрита діафрагма, як відомо, дозволяє зменшити глибину різкості щоб візуально відокремити об'єкт від фону. Звичайно, сучасні цифрові камери з електронним затвором дають змогу встановити витримку до 1/32000 секунди, але поки технологія знаходиться на стадії розвитку і якщо в кадрі є рухомі об'єкти, результат виглядає комічно.

Нейтральні світлофільтри маркуються за ступенем зниження світлового потоку, 2х означає, що кількість світла зменшиться у два рази, а це відповідає одній ступені експозиції, тобто діафрагму можна збільшити на одне ціле значення.

Поширення отримали моделі з кратністю х2, х4, х8 і х16. Однак існують майже непрозорі х1000, що дають змогу подовжити витримку на 10 ступенів експозиції.

Випускаються моделі з регульованою прозорістю, що фактично є парою поляризаційних фільтрів. При обертанні площину поляризації змінюється, коли вони перетинаються, світлофільтр майже не пропускає світло, коли паралельні – пропускає приблизно половину.

Не всі нейтральні світлофільтри однакові. Деякі дешеві моделі можуть давати паразитне забарвлення проходить крізь них світлового потоку. Звичайно, користувацький баланс білого ніхто не відміняв, тим не менш, зміна спектрального складу веде до висвітлення/затемненню деяких об'єктив, що може бути небажаним. Перевірка полягає у зйомки статичною тестовій сцени (навіть з рук) та подальшої оцінки результатів цифрових показників в графічному редакторі. Краще аналізувати в моделі Lab, де яскравість вказується окремо та може змінюватися в будь-якому варіанті RGB зрозуміти, чи є зрушення складніше. Деякі моделі з великою кратністю притепляют картинку, про це попереджає виробник.

Інфрачервоні світлофільтри

Інфрачервоні світлофільтри блокують видиму оком частина спектра і пропускають довгохвильове (від 700 нм) випромінювання, даючи змогу знімати в невидимому світі.

Такі кадри виглядають специфічно: оскільки зелень відображає значну частину інфрачервоного випромінювання, вона виходить майже білою, а небо і вода – поглинають, тому виходять темними. В результаті пейзаж стає «зимовим», хмари – дуже фактурними.

Перед покупкою інфрачервоного світлофільтра необхідно переконатися, що камера чутлива до цієї частини спектру. Найпростіше це робиться шляхом фотографування пульта дистанційного керування з інфрачервоним світлодіодом. Якщо при натисканні будь-якої кнопки він видно через світлофільтр, ви зможете знімати. Альтернативний варіант – модифікація камери. В рамках цієї майже незворотної процедури видаляється розташований на матриці фільтр, апарат стане практично непридатним для зйомок без світлофільтра, ви втратите гарантію виробника. Не всі камери піддаються модернізації, оскільки деякі виробники не використовують окремий фільтр у вигляді пластини, а напилюють покриття прямо на чип матриці.

При зйомках немодернізованій камерою готуйтеся до довгих (одиниці або навіть десятки секунд) витягів. Модернізовані апарати дають змогу знімати з рук на витримці соті частки секунди. При фотографуванні дзеркальними камерами ручна наводка на різкість (та й кадрування) можливі далеко не завжди, рятує тільки режим Live View, а ось бездзеркальні апарати, де фотограф бачить оцифрований і опрацьовану картинку – ідеальне рішення.

Інфрачервоні світлофільтри пропускають довгохвильове (від 700 нм) випромінювання, даючи змогу знімати в невидимому світі (фото зверху — з фільтром, знизу — без)

Градієнтні світлофільтри

Градієнтні світлофільтри дають змогу вирівняти яскравість у різних частинах сцени, щоб виключити вихід за межі динамічного діапазону матриці і уникнути зникнення деталей в областях пересвіту або недодержки. Зазвичай, вони застосовуються під час зйомки пейзажів, де небо набагато яскравіше землі.

Краще купувати квадратні градієнтні світлофільтри з тримачем, це дасть змогу розташувати область затемнення в потрібному місці кадру, тоді як в круглих, навинчивающийся на об'єктив, доведеться обрізати сцену виходячи з можливостей фільтра.

Зустрічаються не тільки нейтральні градієнтні світлофільтри, деякі виробники пропонують і кольорові.

Макролінзи

Макролінзи призначені для фокусування на близько розташованих до передньої лінзи об'єктива об'єктах, в результаті чого останні займають в кадрі достатню площу і, відповідно, виглядають збільшеними. Фактично макролінзи – збільшувальне скло, навіть кратність зазначається аналогічно.

Якщо ви хочете знімати макро, а грошей на спеціальний об'єктив поки немає, макролінза – хороший вибір, принаймні, вона дозволяє зрозуміти, чи цікаві вам насправді справи мініатюрні.

Закон збереження працює при купівлі макролинз: якщо десь прибуде, значить десь обов'язково убуде. Заощадивши кошти, ви отримуєте більше хроматичних аберацій і гіршу різкість, особливо – по краях кадру.

Макролінзи дають кращий результат (в сенсі збільшення) під час роботи з телеоб'єктивами (фокусна відстань від 100 мм і більше).

В якості альтернативи можна порекомендувати макрокільця, які встановлюються між об'єктивом і корпусом камери, однак у цьому випадку ви можете втратити електричного контакту в бюджетних моделях) і автофокусування. Макрокільця краще використовувати з ширококутними об'єктивами.

Світлофільтри для створення ефектів

В окрему категорію слід виділити світлофільтри, що застосовуються для створення візуальних ефектів в момент зйомки. Найбільш популярні два різновиди – що служать для пом'якшення картинки і освіти променів навколо відблисків/джерел світла.

Приклад використання пом'якшувального світлофільтра

Пом'якшуючі (т. зв. «софт») світлофільтри знижують контрастність і різкість, в результаті портрети (переважно жіночі і дитячі) виглядають м'якше, романтичніше. Застосовуються вони і при зйомках пейзажів, додаючи в сцену «серпанок» та «недомовленість». Результат використання пом'якшуючих світлофільтрів дуже важко імітувати на етапі пост-обробки, оскільки просте розмиття не додає світлі ореоли навколо темних об'єктив.

Цікаво. Замість покупки спеціальних світлофільтрів можна «зробити» їх своїми руками, наприклад, завдавши жир (прозорий вазелін) на захисний світлофільтр (ні в якому разі не на передню лінзу об'єктива!)

Світлофільтри для формування променів навколо відблисків/джерел світла відрізняються кількістю цих самих променів – чотири (хрест), шість, вісім (зірка).

В фотографії з розвитком графічних редакторів, вірніше – що підключаються до них модулів, плагінів, використання таких світлофільтрів втратило доцільність: ефект простіше імітувати, точніше керуючи параметрами. Однак під час зйомки відео вони дають дуже цікаву картинку, якщо вживаються до місця і з толком.

Діаметр світлофільтрів

Більшість світлофільтрів круглі і вони випускаються в оправах різного діаметра. Це означає, що для кожного об'єктива можна підібрати свій світлофільтр.

А як бути, якщо в арсеналі фотографа кілька об'єктивів з різними діаметрами? Вибір за фотографом – небудь купувати кілька однакових по впливу на проходить світло світлофільтрів (що досить дорого, але зручно), або придбати світлофільтр для самого великого об'єктива і набір перехідників, що дають змогу встановлювати великий світлофільтр на об'єктиви з меншим діаметром (це дешевше, але знижує оперативність під час зйомки).

На жаль, протилежний варіант у багатьох випадках не спрацює: спроба встановити маленький світлофільтр на великий об'єктив призведе до появи затемнень на краях кадру, віньєтування, і воно буде тим сильніше, чим більше різниця в діаметрах і менше фокусна відстань.

Існує альтернатива круглим светофильтрам – системи для використання квадратних (або круглих, але не навинчивающийся на об'єктив, а встановлюються в спеціальний утримувач), які випускає, наприклад, французька компанія Cokin і її південно-східні наслідувачі. Це хороший вибір для власників великого парку оптики, однак зустрічаються знімальні ситуації, при яких потрібне ухвалення додаткових заходів по блокуванню паразитних засвіток. Звучить незрозуміло, але проблема найчастіше вирішується шматком щільної чорної тканини, якої слід накрити об'єктив і утримувач світлофільтрів.

При покупці звертайте увагу на висоту оправи. Для ширококутних об'єктивів вона повинна бути мінімальною, в іншому випадку може з'явитися віньєтування.

Рада. Світлофільтр – складний оптичний прилад. Обов'язково ознайомтеся з рекомендаціями виробника по чищенню, в іншому випадку ви ризикуєте пошкодити просвітлюючі шари і перетворити дорогий аксесуар в марну скляшку.
 
Читайте також:
10 функцій відеокамери, про яких ви забули
Десять цікавих можливостей камер, на які варто звернути увагу перед покупкою і обов'язково використовувати після.
Чи Правда, що смартфони «вбили» цифрові фотоапарати?
Обидва типи пристроїв активно розвиваються, причому і еволюційно і революційно.
Кращі штативи для фото і відеозйомки
П'ять відмінних штативів, які користуються популярністю серед покупців інтернет-магазинів.
Поради починаючому фотографу: що потрібно знати про камері
Короткий список найбільш важливий рад починаючому фотографу про камеру і аксесуари до неї.
Смартфон замість камери: 5 камерафонів
Ми вибрали п'ять смартфонів, які можуть замінити собою звичний фотоапарат.